Ben je leerkracht wetenschappen?

En geïnteresseerd in een leerinstrument dat jouw leerlingen heel erg zal aanspreken? Via ResourCity leren kinderen en jongeren chemie en thema's als circulaire economie en duurzame ontwikkeling op een heel originele manier kennen.

ResourCity

Hoe werkt het spel?

Het spel is gebaseerd op het immense populaire Pokémon Go. Je ziet op de app waar in jouw buurt chemische elementen in augmented reality verstopt zitten. Eens gevangen, krijg je een origineel weetje over dit chemisch element. En waar het in de nabije omgeving aanwezig is.

Zo krijgt de leerling een al spelend inzicht in welke materialen in een stadscontext voorkomen, wat de chemische samenstelling van deze materialen is, en soms ook welke speciaal (historisch) verhaal eraan gekoppeld is.

Beschouw het spelen van ResourCity als het beste van een (historische) stadsverkenning in combinatie met leren over chemie en materialen in een stadscontext.

Blauw goud in Mechelen

Wist je bijvoorbeeld dat er onder de grote markt van Mechelen een mijn van blauw goud is te vinden?

Blauw goud is de bijnaam van het chemische element kobalt, dat een blauwe kleur heeft en waardevol. Het wordt gebruikt in airbags, en aangezien er een resem auto’s geparkeerd staan onder de markt in Mechelen, kan je er dus een ware stadsmijn (urban mine) van blauw goud vinden.

Terwijl de leerlingen zich amuseren met ResourCity komen ze op een leuke manier alles te weten over chemie en materialen. 
Er zijn 104 elementen die ze kunnen vinden inPer spellocatie zijn er 80-tal chemische elementen verstopt. Aan historische gebouwen, standbeelden, bomen, fontijnen, ...het wegdek. Hoe belangrijker of zeldzamer het element in onze fysiekede echte wereld, hoe moeilijker het te vinden is in een ResourCity. Voor elk element krijgen dat je vindt, krijg je punten, en kan je de meer zeldzame chemische elementen vrij spelen.

Met deze chemische elementen kan bovendien aan de slag in het labo van de app , en er moleculen mee bouwen, die je op hun beurt speciale weetjes over hun connectie met fysieke spelomgeving vrijgeven… ze punten. Kunnen ze elementen combineren, dan krijgen ze leuke weetjes over die verbindingen.
 

Waarom we ResourCity ontwikkelden

Wereldwijd staan we voor de uitdaging om de groeiende vraag naar grondstoffen te beantwoorden. Grondstoffen vind je vaak in ondergrondse mijnen, maar het wordt steeds interessanter om onze eigen steden te gaan ‘minen’. Een gemiddelde stad bestaat uit een rijkdom aan soms ongebruikte producten. Denk bijvoorbeeld aan de oude smartphone of andere elektronica die je nog ergens op je zolder hebt liggen. De stad wordt als het ware een urban mine of ResourCity. Met deze app willen we jongeren bewust maken van het efficiënt gebruik van de beschikbare grondstoffen en de chemische samenstelling van de rijkdom aan materialen die je in een stad vindt. Maar die zijn niet onuitputtelijk. Met ResourCity willen we jongeren leren hoe we die schaarse materialen op een duurzame manier kunnen ontginnen en (her)gebruiken. Zo krijgen ze inzicht in de overgang van een lineaire naar een circulaire economie. Zo leren we met ResourCity de jonge generaties over (de wetenschap achter) duurzaam materialenbeheer en een circulaire economie.

Wil je meer weten? Contacteer ons dan snel. Samen bekijken we hoe we het spel in de nabije omgeving van jouw school/scholengemeenschap kunnen uitrollen. 

WELKE LEERPLANDOELEN HALEN MIJN LEERLINGEN DOOR RESOURCITY TE SPELEN?

We zijn momenteel volop aan de slag om een lespakket te ontwikkelen bij ResourCity. Ook plannen we een doorontwikkeling met educatieve partners zodat deze spel- en leeractiviteit een aantoonbare leerwinst bij de leerlingen oplevert. Als je interesse hebt om hiervan als eerste op de hoogte te worden gebracht, contacteer ons dan via resourcity@vito.be
 

Philip Marynissen

Expert duurzaam materialenbeheer